masak2

semalam abah sembelih ayam kampung 2 ekor..aku di suruh buat soto..bermule dari kol 6ptg dari sembelih sampai 9mlm siap sumenye..

mule2 sembelih ayam, celur dengan air panas cabut bulu die..
da cabut2 bulu, potong2 rebuskan ayam..

bawang,bawang putih,halia kite mesinkan dan tumis dengan rempah2 seperti, bunge lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis..

jangan lupe, rempah soto istimewa dari muor..rempah soto haji senan..di goreng dulu bagi naik bau..then masukkan bahan2 tumis dalam rebusan ayam tadi...

masukkan garam secukup rasa..biarkan mendidih kua tadi dan cek ler cukup ke tak garam tuh..
nampaknye ape yang aku campak semalam hanya sekali jek, tapi sumenye cukup perfect..alhamdulillah...

abah plak celur mee,bihun,taugeh,sawi...bawang goreng beli ajek...siap2kan masuk tray..sbb soto nih ramai mau makan...

kol 9 tepat siap semuanya, aku mandi..siap2 bawak makanan pi umah cik odah..kebetulan umah cik odah nak kenduri anak die..kire malam semalam punye makan pembuka kenduri la..sponsor by bapak aku..

then, yang makan ade la lebih kurang 30 org..dan semua berpuas hati dengan masakan aku..yeeeeehaaa!

alhamdulillah walaupon aku nih jarang masak, tapi kekadang kalo masak bolei masak utk ramai..ini adalah kali ke 3 aku masak dalam jumlah yang banyak dan semuanya sedap belaka..
puji diri sendiri..nih nak naikkan saham..kekeke..

adiosssss!

Ulasan

Catatan Popular