Abah

Abah aku..
Beliau sewaktu aku kecil aku rasakan beliau garang...aku anak degil.yang selalu di marah..aku kuat menangis..klu menangis teresak esak smpai susah nak berhenti..abah akan lg marah kalau aku menangis..sbb aku suke membebel2 xpuad hati kena marah..tpi adik beradik yang lain salah..aku kena pukul...
Namun,makin aku meningkat dewasa aku faham..sbbkn abah marah.aku jafi orang...dan mak pon xkan bela aku klu kena marah n abah.cume mak xkan menambah perit yang aku dpt tuh...
Abah berubah bile da masuk umur 40an dan seterusnya 50an...bile aku masuk asrama penuh,abah sgt bangga...abah aku lihat xmarah2 aku..dan selalu bagi ape aku nak..aku rasa sangat seronok...
Abah banyak berkorban utk aku..masa aku belajar di universiti , abah n mak sentiasa dtg jenguk aku..dan abah sgt2 bangga bile aku jadi doktor...
Itu abah terhadap aku...
Satu aku respek pada abah..
Klu die bergaduh dengan mak..abah xpernah tinggikan suara..klu die xsuke ape mak buat...die hanya diam..mak kena faham2 sendiri...aku tahu klu mak n abah diam.maksudnye mereka tgh bergaduh...tpi mase aku sekolah rendah...aku rasakan seolah2 abah n mak xpernah bergaduh langsung...
Abah pon xpernah suruh mak drive kereta jlu berjalan jauh..especially   klu kitorg balik kg dri perak ke muar.mcm mane penat n ngantuk..abah mmg xpercayakan mak bawak kereta...urusan penjagaan kereta pon mak tak pernah amek pot..sbb semua abah uruskan..dri servis kereta,isi minyak,pam tayar...mmg ade mak buat..tpi abah mmg handle everything...
Abah..klu stok kt rumah..xpernah xcukup..andai hri tuh mak n abah da plan nak masak ape...senang je mak trus masak..sbb abah pg beli barang siap2...ikan dlm peti ais sentiasa   ade...xpayah mak pening nak beli lauk ape...
Erm..itu abah aku..yang aku respek sgt...abah dulu xbyk ilmu agama..abah xisap rokok...tpi bile makin tua..abah berusaha menjadi orang yang berilmu...
Respek kt abah sbb bangun pg xpayah mak kejut...abah sangat disiplin sbb die dulu tentera..punctual...menepati janji...
Aku nak suami aku macam abah...
Aku berharap suami aku mcm abah...
Abah...orang rindu abah...

Ulasan

Catatan Popular