@umah opah@

umah opah


sambungan kisah minggu yang besh, lepas balik dari pangkor, kak yatt masak remis tuh..makan ramai2..hehehe..

esoknye plak kitorang pergi balik kuala kangsor..kalo kuarge kami mmg panggil balik kuale je..sampai kuala kol 11pg, beli kalse kuale gedebuk gedebab, singgah plak kedai bunge pastu kitog pun sampai umah opah around 12pm mcm tuh..

sampei je kuale, kami di sambut oleh opah dan raihan yang cumeii banget tuh..masuk je umah, opah ngna mak ndak tgh masak lauk tgh hati..aku ngan abah dah tak tahan nak makan laksa kuale..lame ngidam nih..nyam2..

dah hbis makan, taler nasi pulak..mmg aku perut besor..hahaha..dah habis melantok nasi, bersantai sebentar di atas ghusi umoh opah, tgk tv jap, melayan raihan yang dah bawok kuo hgusi kecik patin dari bilik belakang..main kawin2 la..lompat2 la..ngeri tols la si kecik nih..mase sampei tadi, kak yatt bawak buoh jambu kecik..erm macam nak gi ngait je buoh tuh..

aku, kak yat dan raihan memulakan operasi..mule2 gune ngait kecik je..bukan pengait pon, batang kayu letak pelita je..ada paku jadi la amek buoh bawoh2..tapi geram plak la buoh kat ateh yang lagi meroh dan beso..aku pon manjat la mcm jantan..

banyok gak la kitorg punye hasil..plan nak wat cicah kicapnye..tapi last2 sampai petang baru siap mende tuh..

dalam kol 4mcm tuh, aku gian sgt nak mandi sungei..abah ngan abelong tido..kak yat kate die ngan abelong tadi dah nengok blakang..semok bebenor kate deme..aku pon kate, jon le kite nebeh..aku ajok aboh pg..aboh kuokan golok die dari bonet kete, pinjam mesin dari cek enon jiran opah..

operasi menebeh pon berlangsung..aku mengclearkan jalan yang aboh dah mesin..habis sume..aku ngna mak sempat ngutip pucuk paku..lei gak wat lauk malam karang punye makan..ikut lagi abelong, sampei tebing sungei..erm turun ikut apelong yang menetok dahan kecik yang menggelapkan kawasan sekitor..dalam gak air tuh..takat dada ade..tapi tuh pon sbb selut ngan ayo tgh dalam..


dah tuh kami pon bermandi manda sambil berusaha nak membiarkan dahan2 yang di tetak hanyut mengikut arus..tapi sbbkan tak masuk 'jalan' arus ke hilir, dahan2 tuh balik semula ke tempat kitorg mandi..mmg rimas..kak yat pada asalnye tak mo turun..takut dalam katenye..tapi setelah nyamuk asyik mengetip kakinye..maka nak tak nak kami pon ajak die dengan memberi option yang besh..nak dok atas kene ketip nyamuk ke, nak turun sungei yang tak kene ketip nyamuk nih?kak yat yang gian nak mandi sungei pon menggagahkan diri le turun..

die geli2 skit jalan dalam selut tuh..tapi lame2 die dok main ngan selut tuh pijak2 ngan kaki..bermandi manda sambil2 amek dahan biar masuk 'jalan' arus sungei, G sampei ngna kamera abelong! yea!blei tangkap gambo..banyok gak kitog bergambor mase tuh..siap wat aksi rambo n mcm2..aksi mangge pon ade..hahaha..ade gak jet ski ngan kayak gergasi..sempena ulangtahun keputraan Sultan Perak jatuh pada hari tuh..19hb April, maka kat kuale mmg ade aktiviti sukan air..mmg tradisi..

dalam nak magrib kitorg masih leka mandi dan bergambo..abah dari ateh tebing dah menjerit dah suh naik ateh..hahaha..mcm dak kecik..pas je nek, kitorg mandi kat bilik ayo luo rumoh..sempat lagi bergambo mase tuh..aku tukor baju je, pastu mandi kat bilik ayo dalam sbb tak cukup bahan mandi kat luo tuh..

maghrib,selesai solat,menjamu selera dengan pucuk paku masakan opah yang kelas gitu..opah masak lemak pucuk paku yang fresh lagi deboom tuh..perg sedap..ada plak kari daging lebih2 tgh hari tadi..syokkk..ikan bolos goreng yang abah tangkap bagi kat opah..sumenye mcm hasil sendiri..ikan abah tangkap, pucuk paku mak kutip..

erm dalam kol 830 mlm, abelong dha mengerah kami, nak balik KL dah..sebak sungguh hati aku..aku dah 2minggu bersama mak ngan abah..nak kembali balik UM utk berjuang lagi 6bulan utk mendapat segulung ijazah..aku peluk mak, sebak..dan mengalirlah air mata dari budak yanghatinye sungguh sensitif dengan emosi...peluk mak, peluk abah, salam mak salam abah, cium mak cium abah..begitu jugak aku wat kat opah, mak ndak dan raihan..raihan plak, pakai beg kecik die warne pink..konon nak ikut kitorg balik KL, siap cakap kat mak "bye"..kitrg tanye die, raihan nak balik ek..dengan anggukan, ermm nak 'alik'..bye..

tapi tuh la mane la dak kecik tuh blei ikut kitorg, maka mak ngan abah terpaksa le bawak die jalan2 pasni..dalam kete, aku, Gee , abelong ngan kak yatt menyanyikan lagu selalamt hari lahir kat abah yang jatuh hari esoknye..mak ndak cakap, patut beli kek..ha ah ekk..lupe plak..kekeke..tak pe la..bersama abah pon dah cukup bermakna wat abah mase tuh..abah plak siot je bagi cuti utk semua rakyat negeri perak masa hari jadi die esoknye..konon je tuh..melwok je abah..erm rindu abah..minggu nih aku balik lagi..blei plak tertinggal kunci bilik kat umah..aduhai..

minggu nih weekend ade jom heboh kat TLDM, ada jugak hari armada..nak naik kapal..sape2 nak ikut lei join aku balik lumut!itu je..bubye..

Ulasan

Catatan Popular