@Hari Tentera Laut.Jom Heboh.makan beramai.KFC@







aku baru balik dari umah nih..best dapat balik umah..aku nih dah tiap2 minggu balik umah..kat Lumut ada hari armada..sangat best..aku tak pegi pon jom heboh tuh..pegi naik kapal je..
mase mule2 pergi, kitorg parking jauh..diorg kate kalau nak masuk ke markas armada kene naik bas shuttle..tapi orang yang tunggu bas kat situ kate, dah 2 jam diorg tunggu, tak dapat2 bas gak..agaknye port diorg tunggu tuh tak kene..jadi, adik aku Gee pon pergi amek kereta kat parking utk maju ke depan, cari parking yang dekat dengan markas..mmg ramai sangat orang kat sane..nih la kali pertama Jom heboh wat kat Lumut serentak dengan hari armada..aku punye tujuan hanyalah nak naik kapal tentera..lame dah tak naik..dulu masa kecik je naik masa abah masih lagi menjadi koksen (aku tak tau eja) kapal..

sampai je kat parkir yang lebih dekat, kami terpaksa jugak menapak ke markas armada..ada dalam 1km jalan kaki..panas sungguh hari tuh..nasib baik ada payung kecik dalam beg..jadi la utk cover raihan si kecil kitrg tuh..yang pergi hanya aku, Gee, mak dan raihan..abah ada project baru ukur kedalaman laut kat port lumut..pagi2 lagi abah dah turun ke laut..

then sampai je kat markas armada, kami makan kat pizza punye tempat jualan..alas perut utk makan tgh hari, singgah toilet jugak..toilet tuh toilet pasang siap..then berjalan2 ke kapal, banyak aktiviti yang dah di susun oleh pihak TLDM sepanjang dua hari tuh..kat dalam laut ada acara gusti bantal atas batang pinang, pelawat jugak berpeluang naik bot paskal..

kitorg nampak kapal KD Kinabalu no 14! kapal yang abah pernah keje dulu..erm tingat mase kecik, kitorg naik kapal tuh masa hari keluarga kapal KD Kinabalu..tak salah aku mase tuh aku dalam darjah 1 atau tadika..mase tuh senang sangat nak naik kapal tentera nih..maklumlah, abah mase tuh koksen.abg2 navy waktu tuh baik..tak marah pon kitog turun naik kapal, luar masuk dalam kapal..pergi dapur kapal, mintak ais krim la..pergi bilik abah dalam kapal..ada katil lipat2..katil bolei lipat jadi dinding..mase tuh mmg kagum..kapal kan kecik, tp nak muat ramai org, jadi satu bilik kecil utk abah, ada meja tulis dan katil..

tapi utk hari armada, tak dapat nak masuk dalam kapal..luar kapal je..isi perut tak dapat tgk..erm nak tgk bilik abah dulu..pegawai kat situ cakap, kalo ade abah, mungkin bolei masuk..tapi abah plak tak de..leceh la..kapal tuh nampak kecik plak..dulu aku rase besor je kapal tuh..mngkin dulu badan kecik, jadi sume pon nampak luas dan besor..

then, jalan pulak ke expo yang ade..banyak sgt..singgah kedai jual kain songket..murah jugk..beli 2 pasang kain songket utk wat baju mase kawin abelong nanti..dan 2 sampin songket utk abah ngan G..then singgah pulak kat gerai hospitaliti dan kulinari navy..belajar plak care2 nak wat fruit carving..menarik..baru tau mcm mane basic nak wat buah hiasan tuh..then belajar plak seni lipat napkin..mmg seronok!mase sebelom kitrg dtg, tak de sape nak belajar menda tuh..tapi after kitorg datang, siap org rakam lagi ape kitorg wat..hehehe..

then mak kate, tak nak naik kapal lagi ker?erm dah rase puas hati dah dapat naik KD Kinabalu..nak mengimbau kenangan lama je..lagi pon tak dapat masuk perut kapal..kalo ade ahli keluarga navy je baru blei masuk..tak besh la mcm tuh..lagi pon bawak budak kecik..payah..raihan pon dah penat, panas hari tuh mmg bukan main..bahang sgt2!air berbotol2 kitorg beli..

then diam tak diam, jalan dah kol 345,mak tak solat..pegi surau kat situ tak de plak telekong..nak pinjam kat org yang ade kedekut plak org tuh..akhirnye, kitorg decide balik je dan semayang kat luar..Gee pg amek kereta, mak ngan aku tunggu kat padang berdekatan markas, ramai jugak org wat mcm tuh..senang..kalo tak penat sgt..jauh tmpt parking dengan markas tuh..di sebab kan panas yang teramat, aku nampak ade org pakai topi payung..kreatif..tibe2 nampak org jual payung tempat kitorg tunggu Gee tuh..mak tertarikh..die teringatkan cik abang die..kalo pegi mancing ke, panas bolei pakai payung tuh..tanye abg jual payung kate RM5 je..so kitorg beli 2 payung..ade gak budak2 main belon buih..pandai org tuh cari duit..kreatif..

then, balik..telefon abah tanye kedudukan die kat mane..katenye kat pondok kami kat tepi laut..kitorg pegi solat dulu..then singgah pondok abah..kat area pondok abah tuh ade jugak expo..setelah bertahun2 Lumut tak semeriah tuh..mmg hapening..teringat waktu kecik2 dulu ada Pesta Laut Lumut, mcm2 activiti ade kat teluk batik, kat pekan lumut waktu tuh..aku rindu zaman tuh..harap satu hari nanti akan ade balik..

lepas solat, lepak ngan abah kat pondok, pekena laksa kat warung dekat ngan pondok abah..pergh sedap..Gee ngan abah order mee goreng basah..terbaik gak la..mmg sedap..abah pon mmg selalu lepak situ kalo pegi laut..ingat lepas makan nak jalan lagi..tapi hari pon dh lewat..aku pon rimas badan melekit..balik umah, aku mandikan raihan dan aku mandikan diri aku gak..sedap skit badan..kenyang lagi satu..hari tuh gembira sbb dapat naik KD kinabalu..tak kisah pon tak pegi jom heboh..
-------------------------------------------------------------------------------------------------

hari ahad,pagi tadi asyraf anak jiran aku yang jaga raihan datang ke umah "cik som, cik som maka ajak datang umah sarapan ramai2"..mmg tuh la budaya org taman aku..kitrg mmg ade geng jiran2 yang kamcing..ade la dalam 5-6 keluarga yang salu wat makan2 same2 salu hari ahad pagi dan tengah hari..kdang2 kitorg berkelah ke pantai ke..nih pon ade plan nak pegi berkelah kat air terjun bulan 5.. aku rase jarang ade org sepakat cam kitorg..

mak pagi tadi bawak cucur ikan bilik..habis gak..yang lain ade bawak kuey tiaw gorang, bihun goreng..tgh hari plak mak wat ikan goreng yang abah tangkap dan sotong masak sambal tumis..yang lain pon bawak gak..kirenye kongsi2 lauk..variety sgt..mewah gile makan..syukur alhamdulillah..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
mengenangkan kitorg mewah makan tgh hari dan pagi tadi..tadi mase sampai kat pudu,KL aku ngan adik aku Gee makan kat KFC..tgh makan kat KFC,ade sorg uncle Cine nih datang ..meja berdekatan kitrg tuh dah habis makan, dah blah..uncle cine nih tgk kat meja tuh kalo2 ade makanan lebihan org yang dok kat meja tuh..die nak makan..tgk2 tak de sisa yang blei dimakan..die tunggu kat satu meja lagi..tunggu org lain habis makan..utk die amek plak sisa org tuh..aku sian sgt tgk die..aku pon tak banyak duit tadi..ade la dalam rm7 dlm beg duit..adik aku pon sengkek gak..tapi kesian sgt kat org tuh..ntah die dah makan ke blom hari tuh..walaupon die tak la compang camping, tapi dah sampai nak amek sisa org lain makan, sgt menyedihkan aku..aku at least ade gak duit nak makan even set jimat skali pon..

aku pon kuakan skit duit utk bagi uncle tuh..kitorg panggil2 die, die wat tak dengor plak..sampai dah habis makan, baru la kitrg bagi duit tuh..ade gak org lain dah habis makan, die mmg target meja uth dari tadi..sbb org tuh pon makn tak la habis mane pon..budak yang keje kat KFC nih pon baik sgt hati die..die tak nak org pandang serong kat uncle tuh, die amek kotak elok bungkuskan sisa ayam yang elok bagi kat uncle tuh..sbb uncle tuh mmg nak makan sisa tuh..mase kitrg bagi duit tuh pon die mcm nak taknak je duit kitrg..die pon makan sisa tuh..aku sebak sgt waktu tuh..air mata aku start mengalir mengenangkan ade orang yang susah dari aku..sanggup makan sisa orang demi nak mengisi perut..alangkah bersyukurnye aku ada duit..dapat makan benda sedap..terima kasih Ya Allah, berikan kami rezeki..agar kami tak kebuluran..moga Kau beri hidayah pada uncle tadi, dan memberi rezeki kepadanya..walaupon die kafir, tapi sebagai org yang berperi kemanusiaan, kita mesti tolong..tuh prinsip aku..tak sanggup tgk org susah..aku nak jadi kaya, agak aku dapat tolong orang susah..aku nak jadi doktor..utk berdakwah dan menyelamatkan dan mengurangkan derita org lain..semoga Allah mengampuni dosa2 ku..dan mengkabulkan doaku..amin...

Ulasan

  1. salam... kami dr syrikat design baju ada menawarkan perkhidmatan membuat baju untuk segala ptogram termasuk famli day.. jika berminat contact 0197768013/ 0192531982.. atau email: rhmegaelite@gmail.com.. t/Q

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular