~@TALENTIME, mak..@~

i don't believe that i'm crying sooo bad after watching the TALENTIME movie directed by YASMIN AHMAD..its so touching..huaaaaa..mmg sangat best citer tuh utk orng yang mmg concertrate to the movie..dalam sume cite yasmin ahmad..this one aku salute gilerrr aaa..

it all about culture and what goes around us..mmg ade kisah tragik, love and mother..huhu..i love this movie so much..nak tgk lagi rase nye..although the ending quite confuse, tapi aku menangis tak lei stop..paling best, all the songs kat dalam cite nih mmg best sgt2..ade lagu hindustan yang perghh..mmg menusuk kalbu..kombinasi lagu dengan sence mmg kene..nak tgk lagi la lepas habis long case and short case..

erm teringat kat exam, balik tadi usai solat isyak..sebak rasa hati..aku nak sangat lulus kali nih..moga Allah dorong aku utk lakukan yang terbaik..aku ingat nak balik rumah..i want to meet my parents n raihan..miss them like crazy..after tgk cite talentime nih lagi kuat lagi hati nak balik..walaupon aku tau, prognosis nak blaja tuh akan rendah, tapi aku akan puas hati bile dapat bersama org tersayang..its the best moment that i have..but i must try very hard to push myself to study at home..erm thinking about the books that i want to bring along..tak nak bawak banyak..tapi mcm nak baca semua..pikir2 nak bawak oxford medical handbook,ONG n notes paeds aku..cukupla..takut bawak banyak2 tak terbaca..badan penat je kendong beg berat..but hopefully i can study at home..plz ya ALLAH, beri ketabahan dan kekuatan..

--------------------------------------------------------------------------------------------------
actually aku nak cerita sket sejarah hidup sebelum aku lahir..mungkin ade yang tak tau..ntah la tibe2 teringat kisah yang mak pernah cite kat aku..

ramadhan, 1985

mak packing barang masuk beg plus barang2 baby..sambil abelong yang waktu tuh berumur 2 1/2 tahun sebok2 tepi mak..abah cek2 kete volkswegen kitorg yang bernombor plate MB 2407..
mase tuh mak tgh mengandungkan aku..

pagi ahad tuh, abah mak abelong n aku yang dalam perut memulakan perjalanan kami utk ke MUAR JOHOR kampung sebelah mak aku utk berhari raya..dulu tak siap lagi lebuh raya utara selatan, so ikut jalan biase je..

dalam perjalanan, abah ikut kampar..waktu tuh, mak dah agak cukup bulan nak lahirkan aku..due date mak utk bersalinkan aku adalah 19hb Jun 1985, so mak tibe2 rase contraction (mcm nak bersalin) on the way tuh..jadi abah pon berhentikan kereta, dan tanye mak, dah nak sampai waktu ker?mak kate ye kot..so abah pon singgah hospital teluk intan..sampai hospital teluk intan, mak punye contraction dah kurang..mak kate ok..boleh teruskan perjalanan..

sampai kat sabak bernam, contraction datang lagi, abh singgah lagi kat hospital tanjung karang..alih2 sampai je kat tjg karang, contraction tak de lagi...maka perjalanan di teruskan..akhirnye sampai la mak ngan abah,abelong dan "aku" kat kuala lumpur..kitorng singgah umah mak ngah, mase tuh dah petang jugak la..lepas bukak pose waktu tuh..contraction mak datang lagi..

abah kate jum la pergi university hospital (PPUM), mak kate tak pe..contractionnye tak teruk..kalo teruk baru pergi..mak nurse, labour ward plak tuh, so die tau la bile waktu nak beranak..ok la tido semalam umah mak ngah kat sea park PJ..sok paginye lepas subuh, mak abah teruskan perjalanan ke muar..

ikut seremban, lagi skali aku wat hal..tendang perut mak..contraction datang lagiiii..nakal tols aku..ske susahkan mak..sian mak..abah pon singgah hospital seremban..kat depan pintu je lagi nak sampai..alih2 hilang lagi...hampeh tols aku nih..kalo tak aku jadi org negeri 9..

truskan la perjalanan sampai melaka..rasa lagi..tak jadi lagi..maka, sampaila kami di muar..lepas bukak pose sampai kot..sampai2 je..abah kate "haa..nih la hospital yang awak nak bersalin tuh..dah sampai pon kite..."

mak hanya tersenyum..baik pulak aku waktu tuh tak menendang mak..dalam kol 10pm mcm tuh, mak rase contraction tuh lagi..kali nih lagi kuat dan kerap..mak kate, this is the time..abah pon cepat2 bwak mak pergi hospital, mak sakit agak lame..masa lahirkan abelong, mak operation due to pre-eclampsia..skang mak try gak nak bersalin biase, unfortunately, mak punye pelvic brim kecik..tak bolei..so emergency caesarian section must be done..

doktor yang kendalikan operation adalah DR. Murad..tak salah aku..nanti clarify n mak..tepat 5.52 pagi, waktu org sibuk2 nak selesai sahur..lahirlah aku ke dunia yang fana nih..alhamdulillah..tanggal 17hb jun 1985, seorang bayi perempuan hasil perkongsian hidup dan cinta mak ngan abah, lahirlah aku..terima kasih mak lahirkan syuhada..

rambut aku lebatt sgt mak cakap..kulit merahh..rambut aku abah cakap ade 3pusar..tuh degil..hehehe..semua yang ade kat kampung waktu tuh melawat mak..waktu tuh, sape kene caesar, kene dok ward 1minggu..aku lahir 3hari sebelum syawal..so mak beraya kat hospital...

mak terpikirkan nama nor huwaina dan nor syuhada utk aku..mak tanye atuk, atuk cakap nor syuhada lebih baik..maksudnye juge baik..para pejuang yang mati syahid..(semoga aku tergolong dalam org yang mati syahid)..mak abah gembira dengan nama tuh..maka jadi lah aku NOR SYUHADA binti DIN MUSTAFAHA..bayi perempuan yang lahir dengan berah 2.94kg..kecik je..hikhik..

teringat balik kisah mak pernah cerita nih, aku sebak sgt..aku dah buat dosa kat mak..sedangkan mak sentiasa sabar dengan kerenah aku dari sebelum aku lahir lagi..mak, orang sentiasa susahkan mak..tapi mak tetap maafkan syuhada..org sayang sangat kat mak..mak idola org...maafkan segala dosa org mak..doakan anak mu menjadi doktor yang baik..mengerjakan fardhu kifayah..yang mak selalu pesan..orang nak jadi doktor yang boleh tolong org..menjadi doktor muslim yang menegakkan agama ALLAH..

mak, kau permata hati ku..takkan lenyap kasih sayangmu terhadapku,
walau berkali aku menyakiti mu, kau tetap maafkan aku..
tangismu, peritmu melahirkan aku..
aku sangat terharu..
aku kejam,
aku pernah menuduhmu bukan ibuku, hanya kerana aku sesal dengan sikapku yang boros..
aku bodoh mak..berkata tanpa berfikir..berkata dengan emosi ku yang kusut..
kau kecewa dengan sikapku..
kau menangis mak, aku jua..
aku sesal sungguh dengan sikapku yang melampau itu..
maafkan aku mak..aku kejam terhadapmu..org yang mengandungkan aku..yang sakit berkali2 tapi kau tetap sabar..
aku cintakan kau mak..aku rindu kan kau mak..makkk..syuhada sayang mak..mak satu2 mak syuhada..tiada lain..Puan KALSOM BINTI LIMAT..aku SAYANG PADAMU..

Ulasan

Catatan Popular