~@firedrill@~

kringggggggggggggggggggggggggggggggggggg...
jam 2pagi waktu tempatan..loceng kebakaran telah berbunyi menandakan firedrill session telah bermula..aku releks je sbb dah tau awal2 lagi..aku dgr loceng tuh berbunyi pon dari blok lain..blok aku punye loceng tak berfungsi ke?

aku pon membuat status di YM, firedrill dah mula!cepat turun selamatkan diri..! then aku nampak yuna online "wei turun tak?" aku tanya yuna..

yuna : ntah la..turun kot..

aku : jom aa turun skang..

yuna : tak de orang panggil lagi

aku : nanti aku panggil ko..wing ko iell incharge..

yuna : ye la nanti aku turun..

aku pon bersiap, tukar baju proper, pakai tudung,suar sume..then aku ragu2 sama ada nak ketuk bilk org ke tak..sian plak nak kejut org tido utk firedrill..tapi kene gak..so aku start ngan bilik wati sampai bilik mariam taha..

aku ketuk gak bilik wing alin..alin incharge wing die, tapi die yang tak kua lagi..ape da..sakit gak tangan aku dok mengetuk bilik orang..sampai wing iell, aku nampak iel tgh bekerja keras mengjutkan orang..erm..nampaknye tak berhasil..sape2 yang ade je la pergi..izan, ifa, alin, kimah dah pon siap..aku naik tingkat atas jap tunaikan tanggungjawab 'menyelamatkan' org..ketuk la bilik org2 yang tidor..sambil aku ketuk loceng yang tak berfungsi..berbunyi lah ia..kami pon yang dah bangun berlenggang lenggong la turun ke padang..

sampai je ke padang, sebagai ketua wing, iell dan aku cek orang2 blok A..pada awalnya seramai 22 orang je yang selamat..pastu mat bomba tak puas hati tak ramai turun..die kata kenapa tak de org turun?kami kata diorang nak exam sok.."jadi kalo btol2 kebakaran, kamu biarkan dia mati la?" dengan nada yang sinis die tanya kitorng..

maka, kami yang ketua wing nih di arahkan utk pergi balik blok masing2 utk panggil lagi org turun, kalo tak die nak start demonstrasi kol 6pagi! arghhh..aku dah la nak short case pagi soknye..ampeh tol la mat bomba tuh..then aku, rahmah,iell dan alin pi ketuk sume bilik kat blok A..ampeh ramai tidoq mati!!! tensen gak..diorang sedap tido..kitorng sakit tangan ketuk bilik diorng..huhuhu..

ade la hasil bile jumlah org terselamat meningkat dari 22 ke lebih kurang 40 org..tahniah buat org yang tak rentung atau separa rentung..walaupon tindakan kita lambat..at least dapat la selamatkan skit org..

dalam kol 330 pagi, baru la demo tuh start..sampai kol 4pagi..menarik tapi sbb mat bomba yang ampeh tuh..jadi tak de mood..iell plak sempat amek camera digital die kat bilik plus kencing..wakakka..ape lagi..kegemaran kami, menangkap gambar!hehehe..tuh part paling best..

nasib baik gak malam tuh Dr nawar mainkan peranan meredakan hati org yang panas pagi tuh..mane org tak sakit hati..firedrill kene bangun..tapi penghuni ibnu sina kene faham..firedrill nih penting, nih nak test sama ada kite alert tak dengan kebakaran.andai kata ia benar2 berlaku..sedih skali kerana boleh dikatakan separuh penghuni mati hangus dijilat api..nak je aku tgk kebakaran btol2 berlaku..tapi nauzubillah..sedih plak kalo kebakaran berlaku..banyak harta benda aku dalam bilik..

paling aku salute, orang putih sebelah bilik ifah, siap bawak harta benda dia turun..tgk, org putih tuh alert ngan kebakaran..tau mana nak pergi..siap real die praktik..kite org malaysia, tak alert menda2 nih..ingat benda nih main2..jadi lengah2..aku kalo blei nak turun cepat, tapi mengenangkan kite kene gak selamatkan org lain, bukan selfish, jadi kite kene gak ketuk bilik org len..PLEASE WARGA MALAYSIA SEKALIAN, ALERT WITH THE FIREDRILL ALARM! selamatkan diri anda..sape lagi kalo nak selamatkan kita dari maut, kalau bukan diri kita sendiri..

tapi, aku mengucapakan syabas buat AJK yang terlibat, terima kasih gak kat org bomba yang bertungkus lumus datang nak wat demo kat kolej kite, ambulans siap datang gak..plz appeciate their effort to come..tahniah juga kat penghuni2 kolej yang dah turun malam tadi..sesungguhnya anda semua mmg sayang nyawa dari degil ikut ngantuk sendiri..hehehe..sori laser sket..

Ulasan

Catatan Popular