satu tapak lagi..

ingat lagi masa tanggal 13 jun 2004,

hari pendaftran aku sebagai pelajar perubatan..
memasuki pintu gerbang University Malaya..universiti tertua di Malaysia..
aku berasa kagum, bangga dan teruja yang teramat sangat..
inilah cita2 aku dari dulu..nak belajar di universiti malaya dalam perubatan..akhir nya tercapai!!!

dari rumah abg jem di Ara Damansara, pagi2 lagi aku dah bangun mandi bersiap dan bersarapan dengan keluarga aku..pukul 9pagi kami akan bertolak ke UM, aku mendaftar hari ini..yea!!
2 kereta mengiringi aku ke UM, mak abah dan aku naik satu kereta, G n abg jem naik satu kereta..abg jem lead the way sbb die tau jalan ke UM..

kitorg melalui jalan dalam dari Ara Damansara-kelana jaya-sea park-pj-UM ikut pintu PJ..kene pulak pusing UM melalui perpustakaan utama, KPS,dewan tunku canselor, padang dan seterusnye menuju ke kolej kediaman ke 6 atau nama lain Kolej Ibnu sina..

banyak kereta pada hari tuh..al maklumlah sesi pendaftran pelajar tahun pertama dalam pelbagai jurusan..abg jem memarkir kereta kat are fakulti perubatan..hatiku berdebar dan teruja dengan apa yang bakal aku lalui..setelah mengeluarkan beg dan keperluan lain, aku pon melangkahkan kami bersama mak sambil 'mengecheck' dokumen yang perlu aku bagi mase pendaftaran nanti..

ramai nye orang..kataku dalam hati..aku ikut jalan belakang mengikut tanda anak panah ke tempat pendaftaran..dalam berjalan aku ternampak orang yang aku kenal..seorang budak lelaki yang berkulit cerah..tersenyum padaku..aku senyum kembali..aku mcm kenal..'mcm budak KMJ.." dialah muhammed fitri shukri budak kmj satu kuliah dengan ku dahulu..pernah duduk bersebelahan dengan dia waktu matrik dulu..tapi tak pernah bersembang atau berbual dengan die.. ingat pulak waktu kuliah dulu..aku terjatuh pen..die ketuk meja aku tanpa bersuara menunjukkan pen aku yang dah terjatuh..aku pon ambil..and that it! tamat...

ok then aku nampak pulak sorang budak perempuan KMJ..manis orangnye..cantik berhidung mancung mcm muke arab..satu floor dengan aku masa di matrik dulu..aku hanya ingat namanya mas..aku pon menegurnya..die kelihatan sibuk..

ku teruskan perjalanan ke dewan makan tempat di mana aku akan mendafter nanti.. ku terus ke meja pendaftaran sambil itu aku ternampak ada meja untuk beli borang PTPTN, mak kata " pergi je daftar dulu..nanti mak belikan borang PTPTN" aku fikir aku tak nak amek ptptn tuh..tapi sbb kitoang dah gune duit waran yang ptptn bagi untuk pendaftran jadi aku rase why not amek je dulu sementra nak dapat scholarship len..

ok berbalik kepada pendaftran yang tak habis2 nih.. selesai tgk nama, amek fail kene la aku mengisi borang2 yang disediakan..borang kediaman kolej dan bla222..aku mencari meja kosong untuk ku isi borang tuh..ermm ada satu tempat kosong! aku menuju kesana..aku pon duduk dan mula untuk mengisi borang..
sesorang menegus aku.. " boleh duduk sebelah sini.." tanya budak perempuan free hair..chinese look cantik..comel orang nya..erm baik aku tanya nama "hai ape name? heheh".. nama saya liyana jawabnya.. die amek jurusan pergigian..oooo nampak mcm anak orang kaya..die duduk di sebelah kiri aku.. then datang pulak sorang busak perempuan.. ku dengar mak die kecek klate..aku rase die orang kelantan.. erm aku kini di apit oleh 2 orang budak chinese look..sebelah pakai tudung sebelah lagi tak..sebelah kanan nih kurus je orang nye..kecik je..nama die hazlina..panggil lina je..

setelah isi sume borang..aku pon pegi amek t-shirt,payung dan kipas..aku pon tak pasti sume tuh untuk ape..aku dengar cerita kami akan ada sesi haluan siswa selama seminggu..minggu orentasi untuk pelajar junior mcm kami..

aku dapat bilik C14.. aku pon bagi tau mak..abah pon same..diorang tgh makan waktu tuh..abah.G dan abg jem pergi amek barang2 aku..aku dengan mak terus pergi ke blok c dan ke bilik aku dengan bantuan kak marlis..kakak tahun 2 yang jadi pembantu mahasiswa atau singkatannya PM.die hantar aku ke bilik..akak tuh pon cun dan berbudi bahasa suka!!!

ok sampai kat bilik..aku tgk rupenye ramai dah yang sampai...satu bilik dua orang..aku punye bilik mcm besar skit dari bilik orang len ..bilik hujung, sebelah toilet..dekat dengan tangga..aku nampak lina juga dah masuk bilik..sibuk2 mengemas bilik..rumet aku tak datang lagi..siapalah rumet aku tuh agaknye..

ok aku dengan mak tgk bilik tuh penuh habuk..mak kata jom kiter bersihkan bilik!!jom! kataku..
kitoang pon sapu sampah..bersihkan cermin tingkap, kipas dan susun balik katil dan almari..
pasang langsir dan kesemuanya aku dan mak buat..

selesai je kemas..barang2 aku pon aku kemas dan pasang cadar katil..baju2 aku masukkan serba sikit..erm nampaknye aku tak de baldi dan gayung..abah n G pon keluar pergi cari sumetuh..aku dan mak menunggu kat dalam bilik..sambil2 tuh mak pergi beramah mesra dengan mak2 yang len.. mak pergi bersembang dengan mak budak india dengan sikh kat bilik sebelah.. ramah btol mak aku nih..pastu die bersembang plak dengan mak budak kat bilik hujung..aku pon join skali beramah mesra..budak tuh nama die azwa..budak perak..die duduk batu gajah..kurus tinggi orangnye..nampak baik..dan pemalu sket..sembang punye sembang rupenye mak long die matren mak aku kenal..baik pulak tuh.. so mak aku pon ligat bersembang dengan mak die..aku pon meninjau2 bilik orang len..tapi tak tegur lagi sbb semua orang bz..tapi yang menarik perhatian aku ada satu bilik nih..

orang dalam bilik tuh kecik je..ada 2 orang..elok pulakla rumet ber2 tu same2 kecik..hehehe..tak tau name lagi..then mak da habsi sembang, abah dah balik dari beli baldi aku, g abg jem dan kitorang sume lepak2 kat dalam bilik merehatkan diri..sedap2 baring tibe2 aku nampak ada satu beg besar depan bilik..ada sorang budak nih pakai baju kurung krim berbunga merah..dan bertudung merah..pakai cermin mata tanpa bingkai..memberi salam..kami pon menjawab salam..die bersama mak die dan ayah die..kelam kabut kitorang dalam bilik tuh..tgh syok2 lepak ade plak orang datang.. itu lah rumet aku!!! hehehe.. budaknye kecik..berkulit kuning langsat..chinese look jugak..aii banyak btol chinese look..kekeke..

erm mak tanye dari mana datang.. " srawak.." ooo serawak..ada kawan syuhada nih dapat belajar kat sawarak..jauh nye.. erm aku dapat rumet orang sarawak rupenye..erm beg die pon bagasi ada tag..btol la tuh..tapi aku lihat ekpresi muke rumet aku n keluarga die lain..macam pelik dengan kenyataan kami.. ehh bukan dari srawak.. dari rawang!! hahahaha..

punye bising suasana kat sane ditambah pulak dengan slang RRRRR rumet aku tuh plus beg die yang ade tag airport jadi kitorang mati2 ingat die dari sarawak..muke pon ada iras2 dari sane..datang lewat plak tuh..ehehehhe..mcm2.. aku pon berkenalan dengan rumet aku.. nama die Nor Ilyani Binti Othman..baik gak..tapi aku tak tahan n slang RR die..pekat tuh..hehehe..die jugak ske cakap 'macam' macam' hehehe..

die pon mengemas barang2 die yang sikit tuh..baju je die bawak dengan baldi..aku punye la bwak banyak barang..she's so simple..tapi die rileks la..aku dah kemas sume bilik..ceh!hehehe..

ok dipendekkan cite..mak pak kitoang pon balik..pukul 2 petang akan ade briefing dengan pengetua kolej waktu tuh..Prof Madya Dr Rohana..aku mandi dan solat begitu jugak ilyani..aku tak tahu nak panggi die ape..yani je la..aku ber 'saya-awak' dengan die..tapi kekok....huhuhuhu..

erm masing2 wat hal masing2 kitoang pakai tshirt merah yang kolej bagi petang tuh..jadi selesai briefing kami pon ada session dengan PM..ketua PM mase tuh abg M..name sebenar abg ape aku tak ingat..abg dental..kitoang di bahagi kepada 12 group..aku group ke 11..bermula lah sesi haluan siswa kami di UM...aku agak terkontang kanting kat situ..tak de kwan sekolah langsung..jadi aku pon meramahkan diri berkenalan dengan ahli group aku..tak ingat semua..fatishah, siti rasidah,syarifah shahira,nurul hasyim, dan ramai lagi..ada akak nursing jugak..sume dak group aku bes..kakak PM kak hidayah..kakak dental..

erm tuh la serba sedikit tentang hari pertama aku di UM..masa tuh aku bertekad untuk belajar bersungguh2..mak dan abah sumber inspirasi..adik aku G akan menduduki peperiksaan SPM tahun tuh..aku jugak memberi kata2 semangat pada adik aku agar die jugak akan berjaya ke menara gading...
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ulasan

  1. nak tanya sket..
    ilyani kawan awak tuh skrg jadi peg kesihatan kat klinik ulu tiram, johor ker???

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular