abah masuk hospital-episod akhir

pagi di hari raya..

abah nak balik..beraya bersama kami..sian abah..pagi raya masih kat ICU..bagi umat islam hari raya aidilfitri adalah hari yang ditunggu2 setelah selesai menjalani ibadah puasa selama sebulan..
aku, mak dan G pon balik ke rumah, kami juga mahu bersiap untuk solat aidilfitri berjemaah di Surau Taman Melati..

ku lihat ramai warga Taman Melati yang tak pulang ke kampung tahun ini. surau kami kecil sahaja..tetapi jemaahnya ramai dan boleh buat khutbah untuk solat sunat idulfitri itu.semua yang bertemu mak sume bertanyakan pasal abah..sume orang bersimpati dengan keluarga kami.. apa yang mak mahu hanyalah kesembuhan abah dalam masa terdekat nih..

kusai solat, kami mengaminkan doa imam..dan aku memanjatkan doa moga abah cepat2 keluar hospital..cuti hari raya aku hanya 10 hari..masuk hari raya dah tinggal 5 hari sahaja lagi..aku tak sabar nak melihat abah ceria kembali..melihat dia tersenyum dan makan rendang mak buat..tak sabar nak jumpa abah!!

kami balik ke rumah selepas menjamu sedikit juadah yang di bawa oleh jiran2 ke surau.mmg meriah hari raya tahun nih..ramai juga orang taman aku yang dah tua..mempunyai keluarga di sini..Taman melati dah lame dibuka sejak tahun 1986 sama usia dengan adikku G, kebanyakan penduduk Taman Melati adalah pencen NAVY..lokasinya pon strategik tepi jalan.. kalau kenduri senangn orang nak cari rumah..

kalaulah abah ada..mesti abah gembira waktu ni..berkumpul dengan rakan2 lama..berbual panjang sambil kunjung mengunjung jiran tetangga..

kami kembali ke rumah..abelong pergi ke hospital melihat abah, aku dan mak di rumah menukar langsir dan mengemas rumah apa yang patut untuk meningkatkan suasana raya.walaupon abah tak de kat rumah..tapi penting untuk aku mengemas rumah..mane tahu abah akan balik esok..jadi bile rumah bersih abah lagi cepat siap..tapi..kita hanya mampu merancang hanya Allah yang menentukan..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
103o pagi 1 syawal 1429 hijrah

kring2222 krrrrring telefon rumah berbunyi.. sedang aku memasang langsir, G menyapu sampah dan daun2 kering di halaman rumah, mak pergi mendapatkan telefon untuk di jawab...

"kenapa mak?" ku lihat mata mak berair..aku mula cemas.. abah dah keluar ICU!!

Ya Allah!! alhamdulillah..subhanallah..Terima kasih Ya Allah Kau kabulkan doa kami..abah keluar ICu juga akhirnya..jadi la untuk hari ini..hari yang mengembirakan untuk kami..
mak mengajak aku dan G untuk buat sujud syukur sempena abah keluar ICU.. kami berdoa agar abah dapat keluar hospital secepat mungkin..aku mak menitiskan air mata berjurai2 dengan bacaan doa yang di imam kan adikku sendiri..sungguh menyentuh kalbu..kami sungguh gembira..

kami pun cepat2 selesaikan kerja kami..kami nak pergi hospital lawat abah!!
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum!
ku lihat pak teh ku sudah ada di depan rumah. dengan 2 orang kawannya datang beraya..alhamdulillah ada juga orang datang ke rumah hari raya begini..nasib baik rumah dah kemas kan?

selepas pak teh dan kawannya datang pulak budak2 dalam 3-4 orang datang..tetamu datang tak boleh di halau..kami melayan mereka seadanya..mak menangguhkan pemergian kami ke hospital..kami hanya bertanyakan kondisi abah dari abelong, nampak nya abah stabil dan boleh start makan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
kami pun pergi ke hospital lihat abah..abah dah boleh makan..kami bawak roti, susu untuk abah..abah boleh makan, tapi tak laju..sepanjang kat Icu abah mmg tak makan..hanya minum air sahaja.bile abah dah kat wad nih nampak betul abah sakit..kurus..sian abah..kulit muka mengelupas..tangan lebam sana sini, kesan branula.

keadaan abah makin pulih dari hari ke hari..sepupu2 aku, opah dan mak cik , mak ndak sekeluarga dengar khabar nak datang melawat abah hari ini.. diorang akan sampai dalam pukul 2pm..rezeki abah..dah keluar ICU, sedara mara ramai datang melawat..syukur alhamdulillah..
-------------------------------------------------------------------------------------------------

sehari demi sehari keadaan abah mmg bertambah baik..bolah makan banyak..abah suka makan lontong yang aku buat! tambah dengan sambal ikan bilis..2 hari berturut2 aku buat lontong..hehehe seronok..

hari ke lima hari raya baha baru keluar hospital..aku tak sempat tgk abah keluar hospital..masa tuh aku dah balik UM.. sebenarnya banyak nak serita..tapi kesudahn nya begitu..abah kembali pulih sekarang.. selepas abah keluar hospital, aku pulak kene demam next 2 weeks..kene admit 4 hari..suspek chikugunya.. kata mak abah dapat 4 jenis virus.. chikugunya, denggi serotype a,b, dan c.. mmg dasyat.. dengan abah ada diabetes mellitus, IHD dan hypertension menyebabkan dia tak mampu melawan penyakit dari virus tuh sume..

paling sedih gak, jirang aku pon masuk hospital same dengan aku..die masuk selama sebulan..keadaannya lagi teruk dari abah..

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan Popular